Goede ademhalingstechniek

Ademhalen lijkt zo eenvoudig. Je ademt in en weer uit. Wat kan er mis gaan? Toch meer dan je misschien denkt. Daarom is het eigenlijk zonde dat je zelden nadenkt over je ademhaling. Want een goede ademhalingstechniek, zorgt voor een fit lichaam en een gezonde geest. De juiste techniek help je lichaam in optimale conditie te houden. Je voelt je energiek en kleine kwaaltjes verdwijnen. Maar hoe kom je nu eigenlijk aan een goede ademhalingstechniek?

Waarom is de ademhalingstechniek zo belangrijk?

Ademhalen gebeurt op de automatische piloot. Je hebt daarom niet in de gaten dat je een verkeerde techniek hebt. En dat terwijl je er behoorlijk door ontregeld raakt. Je zuurgraad is uit balans waardoor je lichaam niet meer optimaal kan functioneren. Dit kan leiden tot klachten als hartkloppingen, pijn in de nek en vermoeidheid. Als je er eenmaal achter bent dat deze kwaaltjes te maken hebben met een verkeerde ademhaling, dan wil je daar natuurlijk graag wat aan doen. Corrigeer je de manier waarop je ademhaalt, dan verdwijnen vanzelf de symptomen die ermee samenhangen. En zo voorkom je ook dat er weer nieuwe problemen ontstaan in de toekomst.

Het aanleren van de goede ademhalingstechniek

Een goede ademhalingstechniek is niet moeilijk. Iedereen kan het. Ook als je jezelf een verkeerde techniek hebt aangeleerd, kun je dit prima weer corrigeren. Het kost natuurlijk wel de nodige tijd en inspanning. Iets wat vanzelf gaat, verander je niet zomaar. Daar moet je serieus aan werken. Maar na een tijdje ga je merken dat de ademhalingstechniek vanzelf gaat. Dan voelt het alsof het je natuurlijke manier van ademhalen is. Uiteindelijk moet je hier naar streven.

Een gejaagde manier van ademhalen

Een verkeerde ademhalingstechniek ontstaat vaak door stress. Je bent gejaagd waardoor je snel en oppervlakkig gaat ademhalen. En dat terwijl een ontspannen en meer intense manier van ademhalen het beste is. Bij een te snelle ademhaling, krijg je lichaam niet de kans om voldoende zuurstof binnen te halen. Ook stoot je niet de juiste hoeveelheid koolstofdioxide uit. De zuurgraad raakt uit balans door de versnelde en oppervlakkige ademhaling.

Wat is een goede techniek?

Ontspanning is belangrijk voor een goede ademhalingstechniek. Hierdoor wordt je ademhaling wat trager en meer intens. Het uitademen duurt daarbij wat langer dan het inademen. In totaal adem je zo’n 6 tot 7 keer per minuut. Een goede ademhaling ontstaat in je buik. Dit in tegenstelling tot een te snelle ademhaling. Deze komt hoger uit je lichaam, namelijk vanuit je borst. Bij een goede ademhalingstechniek is het belangrijk om je op je buik te concentreren. Tevens gebruik je je neus in plaats van je mond, om mee in te ademen. Deze werkt als een soort filter waardoor er alleen schone lucht de longen binnen komt. Stofdeeltjes worden tegengehouden. Uitademen doe je wel via de mond. Vind je het lastig om te weten wat je precies fout doet met je ademhaling? Een logopedist kan de ademhaling voor je in kaart brengen. Samen oefen je op een goede techniek. Ook jij kunt ontspannen leren ademhalen.

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy