Ademhalingsoefeningen hyperventilatie

Alle klachten die veroorzaakt worden door hyperventilatie zijn slechts een gevolg van een verkeerde ademhaling. Daarom is het niet noodzakelijk om de klachten zelf aan te pakken die je door de hyperventilatie hebt ontwikkeld. Maar wel moet er aan de oorzaak, de ademhaling, gewerkt worden. Daarom richt je de logopedist zich tijdens een behandeling op ademhalingsoefeningen.

Spreeksucces symptoomwijzer

Controleer jouw symptomen en zie direct of deze verband houden met hyperventilatie

Controle over je ademhaling

Wanneer je hyperventileert, heb je een verkeerde manier om adem te halen. Zonder dat je fysiek actief bezig bent, neemt de snelheid en diepte van je ademhaling toe. Dit kan tot diverse klachten leiden, zoals hartkloppingen, duizeligheid of tintelingen in je lichaam. Maar zelfs zonder die klachten, wordt een aanval van hyperventilatie vaak al als beangstigend ervaren. De beste manier om er snel weer vanaf te komen, is door je ademhaling onder controle te krijgen. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het paniekgevoel is zo sterk dat het lastig is om te schakelen. Een aanval van hyperventilatie duurt over het algemeen niet langer dan een half uur. Toch kun je er ook zelf iets aan doen om dit proces te versnellen. Er zijn ademhalingsoefeningen die je kunt doen zodat je in de toekomst meer controle hebt wanneer er een aanval komt. Je kunt er zelfs de hoeveelheid aanvallen van hyperventilatie mee verminderen.

Schakel hulp in van een logopedist

Een logopedist is gespecialiseerd in alles wat met spraak te maken heeft. Een goede ademhaling is daar onderdeel van. Als je last hebt van hyperventilatie, is het aan te raden om samen met een logopedist ademhalingsoefeningen te doen. Want tijdens een aanval van hyperventilatie is het belangrijk om je ademhaling zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Dit kun je doen door middel van ademhalingsoefeningen. Probeer sowieso altijd zo rustig mogelijk te ademen en wees je bewust van de manier waarop je met je ademhaling om gaat. Je krijgt controle over je ademhaling wanneer je nadenkt over je ademhaling. Als je drie seconden inademt en vervolgens zes seconden uitademt versnel je het proces van rustig worden. Ook helpt het wanneer je de ademhaling via je buik laten lopen. Zo heb je minder last van de korte, snelle ademhalingen die je hebt wanneer je via de borstkas in en uit ademt. Een andere bekende techniek is die met het plastic zakje. Door vijf minuten in een zakje te ademen wordt je rustiger. Dit komt doordat je op deze manier meer koolstofdioxide binnen krijgt. Want hier heb je een tekort aan tijdens een aanval van hyperventilatie. Als je adem haalt, halen je longen zuurstof binnen. Tegelijkertijd voeren ze koolstofdioxide af. Door te snel te ademen, stijgt de hoeveelheid zuurstof in je bloed. De hoeveelheid koolstofdioxide neemt af. Terwijl je dit juist nodig hebt om rustig te ademen. Samen met een logopedist kun je aan nog meer ademhalingsoefeningen werken. Ze helpen je om rustig te worden tijdens een aanval. Hierdoor zal het minder beangstigend zijn wanneer het je alsnog overkomt.

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy