Hyperventilatie voorkomen

Hyperventilatie kent een lichamelijk of psychische oorsprong. Hyperventilatie is te voorkomen door de factor die de hyperventilatie ‘triggered’ te elimineren. Dit is vrijwel altijd makkelijk gezegd dan gedaan. Hyperventilatie kan, ook wanneer je een aanval voelt aankomen, worden gecontroleerd. Op deze manieren voorkom of verminder je een hyperventilatieaanval. De basis van deze controle ligt bij een juiste ademhaling.

Spreeksucces symptoomwijzer

Controleer jouw symptomen en zie direct of deze verband houden met hyperventilatie

Hyperventilatie verminderen tijdens een aanval

Hyperventilatie wordt versterkt door je emotionele gemoedstoestand en gaat weer over zodra je weer rustig bent. Toch zal iedereen die wel eens hyperventileert beamen dat dit in de praktijk niet zo makkelijk is. Veel patiënten hebben het idee dat er iets ernstig mis is. De angst wordt erger en daarmee neemt de hyperventilatie ook weer toe. Toch zijn er manieren om een aanval van hyperventilatie te voorkomen of tot stilstand te brengen. Want hoewel het lastig is om je geest tot rust te brengen, zijn er ook andere manieren om een ontspannen gevoel te forceren. Lichamelijke beweging kan je daarbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld gaan hardlopen of spring energiek wat in het rond. Je lijf wordt weer ontspannen en dat heeft effect op de geest. Het gaat er om dat je hoofd naar andere dingen gaat staan. Je moet niet meer zo gefocust zijn op de hyperventilatie. Afleiding zoeken en proberen te ontspannen zijn daarin onmisbaar. Een andere manier om jezelf weer onder controle te krijgen, is door middel van ademhalingsoefeningen. Maar ook je houding kan helpen. Ga zitten of liggen en trek je knieën op. Als je je armen om je knieën slaat wordt het lichaam gedwongen om via de flanken te ademen. Zo krijg je je ademhaling weer sneller onder controle. Het is een extra trucje om snel van een aanval verlost te zijn.

Kan ik hyperventilatie ook voorkomen?

Hoewel een aanval van hyperventilatie vaak onverwacht komt, kun je er ook wat aan doen om de hoeveelheid aanvallen te verminderen. Dit kun je doen door een ontspannen manier van ademhalen aan te leren. Een logopedist kan je met deze oefeningen helpen. Je krijgt meer controle over je ademhaling en kunt daarmee een aanval van hyperventilatie voorkomen. Zodra je een paniekerig gevoel op voelt komen, richt je je op de ademhalingsoefeningen die je van de logopedist geleerd hebt. Zo wordt je al rustig voordat een aanval begonnen is. Tevens is het altijd verstandig om jezelf af te vragen waar de aanval vandaan kwam. Komt het door stress? Of kwam het voort uit angst? Door deze omstandigheden in het vervolg te proberen ontlopen, is de kans kleiner dat je een aanval van hyperventilatie krijgt.

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy