Presentatie onderwerpen

Het kiezen van een onderwerp is de belangrijkste stap op weg naar een goede presentatie. Een onderwerp dat je niet, tot op een zekere hoogte, interesseert, is niet eenvoudig enthousiast over te brengen op het publiek. Jouw eigen enthousiasme over een onderwerp daarentegen, kan overslaan op het publiek. Een presentator moet het publiek enthousiasmeren over het onderwerp. Niet andersom.

Onderwerpen voor verschillende soorten presentaties

Niet elke presentatie leent zich voor elk onderwerp. Daarbij komt het ook (vaak) voor dat het onderwerp, of een kader, vooraf vast staat. Een kort overzicht:

  • Mogelijkheid 1: Geheel vrije keuze
    Tijdens een presentatie voor een studie / opleiding is er vaak veel ruimte om naar eigen inzicht een onderwerp te kiezen. In gevallen wordt het onderwerp begrensd door het vakgebied. Is dit het geval, dan valt de presentatie, qua keuzevrijheid van het onderwerp, in de tweede mogelijkheid (zie hieronder).
  • Mogelijkheid 2: Onderwerp moet passen binnen een breder kader
    Een toespraak of een presentatie op een congres dient (vrijwel) altijd te passen binnen het bredere thema van het congres. Zolang bij dit thema wordt aangesloten hebben sprekers veelal een ruime mate van vrijheid om een specifieker onderwerp te presenteren.
  • Mogelijkheid 3: Het onderwerp staat vast
    Een bedrijfs- of projectpresentatie, waarbij je vertelt over de organisatie of het project, heeft een duidelijk en afgebakend onderwerp. De mogelijkheid om het onderwerp te specificeren is afwezig (hoewel je in je presentatie wel de nadruk kunt leggen op, bijvoorbeeld, een onderdeel van het project.

Het vinden van het juiste onderwerp voor een presentatie heeft voornamelijk betrekking op de hierboven genoemde eerste en tweede mogelijkheid.

Hoe specifiek moet het onderwerp zijn?

Niet te specifiek en niet te breed. Dit geeft weinig houvast, daarom volgt een korte toelichting. Een onderwerp is te breed wanneer je het niet in zijn geheel kunt behandelen tijdens de presentatie. Een voorbeeld van een te breed onderwerp is ‘voetbal’. Anderzijds kan een onderwerp te specifiek zijn. Wanneer je niet voldoende informatie kunt vinden over een onderwerp (of er is simpelweg niet voldoende informatie) om een presentatie te creëren, is het onderwerp waarschijnlijk te specifiek. Een goed onderwerp heeft enkele stappen die uitgediept kunnen worden.

Een onderwerp kiezen

Een goed en specifiek onderwerp voor je presentatie kun je vinden door via een ‘trechter te werken’. De basis wordt gevormd door een breed trefwoord dat de interesse heeft opgewekt. Aanvullende, gerelateerde woorden zorgen ervoor dat je het juiste onderwerp vindt.

  • Begin: kijk naar je publiekStem je presentatie af op het publiek. Weet wat de mensen die voor jou zitten willen horen. Spreek je op, bijvoorbeeld, een kookbeurs, spreek dan ook over een gerelateerd onderwerp. Zorg ook dat de moeilijkheidsgraad van je presentatie afgestemd is op de kennis van het publiek. Een te eenvoudige presentatie zorgt ervoor dat de gedachten van de luisteraars afdwalen. Is de presentatie te moeilijk, dan is deze voor de luisteraars niet te volgen. Vraag jezelf voor de presentatie af wat het kennis niveau van het publiek is. Alleen op die manier kan er interacties ontstaan tussen jou en de luisteraar.
  • De basis: Een breed trefwoord
    Als startpunt kies je één specifiek trefwoord. Bij de keuze hiervan zijn twee vragen belangrijk:
  • Vind ik het brede onderwerp interessant?
  • Heb ik al (enige)kennis van het onderwerp?

is het antwoord op beide vragen ja, dan kun je binnen dit trefwoord verder zoeken naar een gerelateerde woorden.Voorbeelden van brede trefwoorden zijn: Geld, dieren, ondernemen, koken, voetbal, etc. Voor het vervolg wordt ervan uitgegaan dat de keuze is gevallen op het woord voetbal

  • Vervolgens: Gerelateerde woorden
    Een presentatie over voetbal (in het algemeen) is te breed. Het onderwerp moet gespecificeerd worden door gerelateerde woorden te vinden. Voorbeelden hiervan zijn: Spelregels, wereldkampioenschap, eredivisie, hooligans, spitspositie, doelpunt, trainer, enz. Het aan voetbal gerelateerde woord dat wordt toegevoegd is eredivisie. Het onderwerp van de presentie is nu teruggebracht tot voetbal eredivisie Wellicht is het onderwerp nog te breed. Indien dit het geval is, dan kun je nogmaals een lijst met aan ‘voetbal eredivisie’ gerelateerde woorden opstellen. Zo kun je bijvoorbeeld het woord historie aan je onderwerp toevoegen.

 

Het uiteindelijke onderwerp van de presentatie is: De historie van de eredivisie. Een onderwerp dat duidelijk afgebakend is en dat je met enkele verdiepingen (waarom is de eredivisie ontstaan, de naam, promotie/degradatiestructuur en puntentelling door de jaren heen) kunt uitwerken.

Voordelen

Gestructureerd het onderwerp van de presentatie afbakenen bespaart tijd. Deze tijd kan gebruikt worden om de presentatie, inhoudelijk, naar een hoger niveau te tillen. Je kunt de focus leggen op wat je wilt vertellen, in plaats van waarover je wilt vertellen. Daarbij komt dat er, vanwege de interesse in het onderwerp, sneller en eenvoudiger kan worden gewerkt. Ook tijdens het beantwoorden van eventuele vragen kan dit voor een comfortabeler gevoel zorgen.

Afsluitend: een belangrijke tip over ‘presentatie onderwerpen’

Tijdens een presentatie is het belangrijk dat je publiek niet geboeid is en blijft. Wanneer dit niet het geval is ontstaat er onherroepelijk ‘gemompel’. Dit zorgt voor afleiding en onzekerheid bij de presentator. Reeds bij het kiezen van het onderwerp van de presentatie dient hier rekening mee te worden gehouden. Daarom onderstaande twee tips.

Vergeet het volgende

Het onderwerp van een presentatie hoeft zelden controversieel, wereldschokkend of enorm vernieuwend te zijn om je publiek te boeien. Probeer een beproeft onderwerp op een originele manier te brengen (eventueel met een niet alledaagse invalshoek) of voorzie een veelbesproken onderwerp van (enige) nieuwe informatie.

Weet jij veel over dit onderwerp of heb je vraag? Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy