Snelle ademhaling

Normaal gesproken denk je niet na over je ademhaling. Het is een automatisch proces. Juist daarom heb je het niet zo snel in de gaten als je te snel ademhaalt. Maar het belang van een goede ademhaling mag je niet onderschatten. Want een te snelle ademhaling zorgt voor lichamelijke en soms ook psychische klachten.

Wanneer is de ademhaling te snel?

De snelheid waarmee je ademhaalt, kan variëren. Het hangt samen met de inspanning van je lichaam. Maar in ontspannen toestand, moet je zo’n 6 tot 7 keer per minuut ademhalen. Ben je bijvoorbeeld aan het sporten, dan neemt de snelheid van je ademhaling automatisch toe. Toch kan het ook gebeuren dat je standaard een veel snellere ademhaling hebt dan normaal is. Zelfs als je lichaam ontspannen is, haal je een veel hogere tempo dan die 6 of 7 keer. Dit kan leiden tot een grote diversiteit aan klachten, zoals hartkloppingen en vermoeidheid.

Hoe ontstaat een te snelle ademhaling?

Een te snelle ademhaling ontstaat niet zomaar. Vaak heeft dit te maken met angst of stress. Je lichaam gaat zich aanpassen aan het gejaagde leven dat je leidt. Je hartslag verhoogt en het tempo van je ademhaling neemt toe. Daar komt ook nog eens bij kijken dat je ademhaling te hoog in je lichaam begint. Een goede, ontspannen ademhaling ontstaat in je buik. In perioden van stress, komt er echter spanning in de buik te zitten. Hierdoor ga je automatisch meer vanuit je borst ademhalen. Door hoger in het lichaam te ademen, wordt het vanzelf sneller en oppervlakkiger.

Klachten door een snelle ademhaling

Een goede ademhaling houdt je lichaam en geest in balans. Door zuurstof in te ademen en koolstofdioxide uit te ademen, blijft de zuurgraad optimaal. Een te snelle en oppervlakkige ademhaling, verstoort deze balans. Omdat alles in je lichaam met elkaar verbonden is, kunnen veel verschillende symptomen ontstaan. De meest voorkomende klachten zijn pijn in de nek of schouders, hartkloppingen, veel zuchten en vermoeidheid. De verschillende functies van je lichaam kunnen gewoonweg niet meer optimaal presteren door de verstoorde zuurgraad.

De invloed van stress

Stress is de grootste veroorzaker van een te snelle ademhaling. Als je gestrest bent, ga je alles sneller doen. Je krijgt een gejaagd gevoel. Hier past het hele lichaam zich op aan. Je bewegingen worden sneller, maar ook het tempo van de ademhaling neemt toe. Ook raak je sneller geëmotioneerd. Dit heeft weer effect op het stressniveau. De ademhaling blijft versnellen. Met alle gevolgen van dien. Zo leidt stress uiteindelijk tot lichamelijke en psychische klachten.

Hoe moet het wel

Anders dan je misschien zou vermoeden, wordt de ademhaling niet vanzelf weer trager zodra de stress uit je leven verdwijnt. Om dit op te lossen, moet je echt bewust gaan werken aan je ademhalingstechniek. Door bewust meer ontspannen en dieper te gaan ademhalen, went je lichaam weer vanzelf aan een langzamer ritme. Je leert weer rustig adem te halen. Dit heeft meteen effect op de zuurgraad in je lichaam. Deze verbetert waardoor klachten automatisch verdwijnen. Je bent weer in balans.

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy