Stottertherapie

Stotteren kan behandeld worden met stottertherapie. Er zijn verschillende vormen van stottertherapie. Afhankelijk van jouw leeftijd en doelstelling kan een keuze worden gemaakt betreffende welke behandelvorm het beste bij jou past.

Stottertherapie voor peuters en kinderen

Voor peuters en jonge kinderen kan een vroegtijdige behandeling voorkomen dat stotteren een levenslang probleem wordt. Er zijn verschillende manieren om stotteren bij kinderen aan te pakken terwijl tegelijkertijd voorkomen wordt dat het kind een angst ontwikkeld om te spreken. Kinderen die leren praten hebben soms, kortdurend, last van stotteren. Duurt dit langer dan 3 maanden en/of komt stotteren voor in de familie dan is het raadzaam contact op te nemen met een specialist. Stottertherapie kan een oplossing bieden. Binnen stottertherapie voor kinderen is er ook aandacht voor de ouders, zodat zij het kind kunnen blijven motiveren om te praten.

Stottertherapie voor pubers en volwassenen

Stottertherapie voor pubers en volwassenen is gericht op het verminderen van het stotteren door je spreektechniek te verbeteren. Dit kan kan bijvoorbeeld door langzamer te spreken, de ademhaling beter onder controle te krijgen of door langzaam meer complexe zinnen te formuleren. Daarnaast staat ook het overkomen van schaamte, welke stotteraars veelal ervaren, centraal.

Waarom werkt stottertherapie

Tijdens stottertherapie wordt er gekeken waar jij het meeste last van hebt. Is er sprake van blokkades of herhalingen? Uit welke letters of woorden kom je niet? En wat gebeurt er dan met jou? Vervolgens wordt er samen gekeken hoe je dit het best kan veranderen.

Fysiek en mentaal

Bij het stotteren zijn er bijna altijd fysieke én mentale componenten. De fysieke componenten zijn bijvoorbeeld de blokkades, haperingen, je ademhaling en je spreektechniek. De mentale component is het gevoel dat jij hebt bij het stotteren. Schaam je je er bijvoorbeeld voor? Ben je bang om te spreken? Of boos op jezelf? Vermijd je dingen? In de stottertherapie komen allebei de componenten aan bod.

Hoe gaat stottertherapie in zijn werk?

In de stottertherapie wordt er aandacht gegeven aan o.a. de onderstaande aspecten:

Fysiek

  • Ademhaling Samen met de logopedist leer je goed door te ademen bij blokkades en kijk je wat voor jou de beste ademhaling is om het stotteren tegen te gaan. Adem je bijvoorbeeld te hoog? Of te snel? Ook kan je door je ademhaling leren meer ontspannen te spreken.
  • Spreektechniek Waar zitten je blokkades en haperingen? Hoe ontstaan ze en op welke letters of lettergrepen? Hoe is je spreektempo?
  • Trucjes Wat gebruik je nu voor een trucjes om stotteren tegen te gaan? Veelal zit dit in de vermijding van bepaalde klanken, terwijl dat juist vaak averechts werkt! De logopedist kan je trucjes leren die jou wél helpen. Door bijvoorbeeld ondersteunende handgebaren te gebruiken bij het spreken kan je bepaalde klanken meer kracht bijzetten. Soms kan het ook helpen bepaalde klanken anders uit te spreken, bijvoorbeeld langzamer of langgerekter.

Wat voor jou werkt is persoonlijk, dit wordt bepaald tijdens de stottertherapie

Mentaal

  • Stottergevoel In de stottertherapie wordt er aandacht besteed aan het gevoel dat stotteren bij jou oproept. Misschien schaam je je er voor of word je er vaak gefrustreerd van. Stotteren verandert niks aan wie jíj bent, dat is belangrijk om te weten. Hoe je tegen jezelf aankijkt en hoeveel stress het stotteren je geeft, kan veel invloed hebben op de mate waarin je stottert. Het is dus goed om dit ook aan te pakken. De logopedist helpt je hierbij.
  • Situaties aangaan De logopedist kan je helpen situaties aan te gaan in plaats van te vermijden. Door te dit vaker te doen kan je de angst om te spreken of fouten te maken verminderen waardoor je vaak ook al minder stottert. Het kan in de therapie geoefend worden door bijvoorbeeld rollenspelen of het voeren van een telefoongesprek.

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy