De titel van de presentatie

Het onderwerp is gekozen, de informatie is verzameld en de presentatie staat gepland. Het is tijd voor één van de laatste stappen. Het kiezen van een titel voor de presentatie. De titel, waarschijnlijk de eerste kennismaking van het publiek met de presentatie, is de eerste kans om indruk te maken. Een goede, onweerstaanbare, titel roept vragen op bij het publiek en trekt direct de aandacht. Het publiek moet er geïnteresseerd door raken en benieuwd worden naar het vervolg.

Een goede titel laat het publiek voelen en gissen waar het over gaat, maar geeft niet het gehele onderwerp weg.

Hoe kies ik een pakkende titel

Neem de tijd om je titel te kiezen en probeer origineel en creatief te zijn. Eenmaal bezig kom je er waarschijnlijk achter dat het niet eenvoudig is, het kiezen van een goede titel. Een goede titel kenmerkt zich door één of meerdere van de onderstaande punten.

  • Kort
  • Het onderwerp wordt ‘prikkelend’ gebracht
  • Daagt uit
  • Spreekt tot de verbeelding

Waarmee moet je rekening houden bij het kiezen van een titel

Het publiek
Voor wie spreek je? Hier heb je tijdens het uitwerken van de presentatie al over nagedacht, dit is veelal duidelijk. Kun je tegenover het publiek een grappige, pakkende titel gebruiken of is terughoudendheid beter. Het kan voorkomen dat het onderwerp dermate serieus is (ernstige ziektes), dat een grappige of luchtige titel als misplaatst kan worden opgevat.

De ‘toon’ van de presentatie
Kijk nog eens naar je presentatie, welke taal gebruik je? Is het taalgebruik formeel of juist luchtig? Probeer de titel te laten aansluiten, qua taal- en woordkeuze, bij de presentatie.

Tip: misschien staat er ergens in je presentatie een zin of zinsnede die je als titel kunt gebruiken.

Tips voor het kiezen van een goede titel

Inspiratie uit andermans werk
Tijdens het verzamelen van informatie lees je veel over het onderwerp. Wellicht is er een auteur die een goede quote heeft met betrekking tot het onderwerp van de presentatie. Schroom niet deze quote (deels) te gebruiken.

Wetenschappelijk taalgebruik
Tenzij het noodzakelijk is (bijvoorbeeld bij een scriptieverdediging), probeer een titel niet te wetenschappelijk te laten klinken.

Kort is goed
Heb je gevoelsmatig twee goede titels, één met vijf woorden en een andere met negen woorden? Ga dan altijd voor de kortere titel.

Humor is (vaak) goed
Stel, een presentatie gaat over de prestaties van mannen en vrouwen tijdens duursporten (en het verschil tussen de prestaties). Als titel kun je kiezen voor: Een vergelijking tussen het uithoudingsvermogen van mannen en vrouwen gedurende zware fysieke inspanning. Echter, een leukere, meer pakkende titel kan luiden: Het sterkste geslacht.

Vermijd deze fouten

  • Wanneer je een review (of presenteert) schrijft over een boek of film, gebruik dan niet de originele titel voor jouw werk.
  • Raak niet gestresst als je niet de juiste titel vindt. De inhoud is altijd (veel) belangrijker.
  • Gebruik geen woorden die als aanstootgevend kunnen worden ervaren door het publiek (of een gedeelte daarvan). Dit is anders als de gehele presentatie gericht is op het brengen van een confronterend of controversieel onderwerp.
Weet jij veel over dit onderwerp of heb je vraag? Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy