Verkeerd ademen

Adem in, adem uit. Het klinkt zo kinderlijk eenvoudig. Je wordt ermee geboren en je hele leven lang gaat het op de automatische piloot. Zolang je ademhaling op een goed niveau is, sta je er niet bij stil dat het ook anders kan. Een goede ademhaling is essentieel in je leven. Tijdens dit proces haalt je lichaam zuurstof binnen en stoot het koolzuurgas uit. Het houdt je letterlijk in leven! Maar hoe automatisch het ademhalen ook gaat, niet bij iedereen gebeurt het op een optimale manier. Je kunt je wel voorstellen dat, wanneer er iets mis is met deze ademhaling, dat grote gevolgen kan hebben voor je gezondheid.

Wat gebeurt er als je verkeerd ademhaalt?

Ademhalen is een proces waar veel delen uit je lichaam aan meewerken. Denk aan de longen, de luchtpijp, je borstkas en de buikspieren. Deze losse elementen werken samen wanneer je in en uit ademt. Als alles op een goede manier gaat, is je ademhaling rustig en ontspannen. Je ademt slechts 8 tot 14 keer per minuut in en uit wanneer je in een ontspannen staat bent. Dit wordt afgewisseld met korte pauzes waarin er niets lijkt te gebeuren. Een goede ademhaling komt vanuit het onderste gedeelte van je ribben en je buik. Bij een verkeerde ademhaling gaat het juist hier mis. Je ademt veel te snel in en uit. Ook ga je hoger uit je lichaam ademen, namelijk vanuit de borst. Net als een goede manier van ademhalen, gaat ook deze verkeerde techniek op de automatische piloot. Dit kan leiden tot een grote diversiteit aan problemen. Je kunt er hyperventilatie door ontwikkelen maar ook lichamelijke klachten als hoofdpijn en concentratiestoornissen zijn niet ongewoon.

Lichamelijke problemen en stress

Afhankelijk van de problemen die je ondervindt, heb je soms niet eens in de gaten dat je klachten te maken hebben met een verkeerde ademhaling. Zeker lichamelijke klachten koppel je hier niet zo snel aan. Maar een te snelle ademhaling komt niet uit het niets. Want je natuurlijke manier van ademhalen is rustig en in balans. Je ademhaling kan verstoort zijn door lichamelijke problemen. Een klaplong of luchtweginfectie zorgt ervoor dat je moeite hebt om goed te ademen. Maar meestal wordt het veroorzaakt door iets heel anders: stress. En dan voornamelijk wanneer je hier een langere periode last van hebt. Vaak wordt deze stress veroorzaakt door een trauma of emoties. Of wellicht neem je teveel hooi op je vork omdat je perfectionistisch bent. Je lichaam zoekt dan een route om die stress er uit te krijgen. Dat gebeurt via de ademhaling.

De gevolgen voor je lichaam

In je lichaam is alles met elkaar verbonden. Wanneer er op een bepaald punt iets mis gaat, heeft dat soms zelfs gevolgen op compleet andere vlakken. Een verkeerde ademhaling kan het leiden tot kortademigheid en druk op de borst. Hyperventilatie is een andere vorm van te snel ademhalen. Een aanval is heftig en beangstigend voor de persoon zelf. Toch is dit meestal ook terug te voeren op die ene factor: stress. Een te snelle ademhaling kan ook andere lichamelijke gevolgen met zich mee brengen. Denk daarbij aan nek- en rugklachten, hoofdpijn, keelklachten, concentratiestoornissen en vermoeidheid. Uiteindelijk kan die vermoeidheid zelfs zorgen voor een burn-out. En dit alles doordat je verkeerd ademhaalt.

Wat kun je er zelf tegen doen?

Een verkeerde ademhaling dat veroorzaakt wordt door stress, heb je jezelf onbewust aangeleerd. Ga je bewust met je ademhaling om, dan kun je dit ook weer afleren. Het kost wel tijd en inzet. Want iets wat nu eenmaal in je systeem zit, ben je niet snel meer kwijt. Toch is er zeker iets te doen aan je ademhaling. Door veel te oefenen met het rustig ademhalen, verdwijnen de klachten op den duur vanzelf. Je zult merken dat het je steeds natuurlijker af gaat om op het juiste tempo in en uit te ademen. Uiteindelijk moet dit je nieuwe, automatische ademhaling worden waar je niet meer bij na denkt. Maar dit een korte termijn oplossing. Te snel ademhalen heb je ontwikkeld door een onderliggend probleem: een trauma of stress. Daarom is het altijd belangrijk goed na te gaan waar het door veroorzaakt wordt. Neem je teveel hooi op je vork? Ben je getraumatiseerd door iets uit je verleden? Pak deze oorzaak vooral aan. Je lichaam waarschuwt je dat er iets niet goed is. Het is een signaal dat je aan jezelf moet werken. Zo komt je ademhaling in balans en sta je meer ontspannen in het leven.

Weet jij veel over dit onderwerp of heb je vraag? Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy