Wat te doen bij hyperventilatie

Herken je het? Jijzelf of een persoon in je omgeving heeft een veel te snelle ademhaling, gecombineerd met hartkloppingen of tintelingen. Oftewel: een aanval van hyperventilatie. Hoe onschuldig het misschien ook klinkt, hyperventilatie wordt toch vaak als een angstig moment ervaren. En dan niet alleen voor de persoon zelf. Want ook mensen in de omgeving kunnen er behoorlijk van schrikken. Dat komt omdat de aanvallen soms behoorlijk heftig kunnen zijn. Hierdoor heb je het idee dat er iets ernstig mis is. Maar juist deze gedachte verergert het hyperventileren. Terwijl je wilt dat het zo snel mogelijk verdwijnt. De duur of impact van een hyperventilatie aanval verkorten of verminderen is mogelijk. Wat moet je zelf doen wanneer je een hyperventilatie aanval  voelt opkomen? En wat kun je als omgeving doen wanneer iemand heftig begint te hyperventileren?

Hoe herken ik hyperventilatie?

Wanneer je in wilt grijpen bij hyperventilatie, moet je natuurlijk eerst zeker weten dat er sprake is van hyperventilatie. Gelukkig is hyperventilatie vrij makkelijk te herkennen en is het een relatief bekende aandoening. Maar doordat een aanval meestal plotseling op komt zetten en het heftig kan zijn, schrikken mensen meestal toch behoorlijk. Zeker als de omgeving zo snel niet weet wat er aan de hand is. Wat je vooral in je achterhoofd moet houden, is dat hyperventilatie niet gevaarlijk is. Hoe ernstig het er ook uit ziet. Toch overkomt een aanval je niet zomaar. Er gebeurt veel in het lichaam wanneer iemand hyperventileert. De symptomen variëren per persoon. Maar het overkoepelende symptoom is een veel te snelle ademhaling en een paniekerig gevoel. De ademhaling gaat snel en het hart begint als een razende te kloppen. Eventuele symptomen als tintelingen, duizeligheid en transpiratie maken de ervaring nog enger. Juist deze kenmerken zorgen ervoor dat het lijkt alsof er iets heel ernstigs aan de hand is. Gelukkig valt dat mee. Hyperventilatie is voornamelijk een teken dat je teveel hooi op je vork neemt. Je moet leren luisteren naar je lichaam.

Wat te doen bij hyperventilatie?

Hyperventilatie is een teken van stress of emoties. Het ontstaat doordat de spanning die je in het lichaam hebt opgebouwd, naar buiten moet. Uiteindelijk ziet je lichaam geen andere manier dan via je ademhaling. Dit veroorzaakt het extreem snelle ademen. De aanval verdwijnt wanneer de ademhaling weer onder controle is. Het toverwoord tijdens het hyperventileren is dus ontspanning. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want je bent in paniek en weet, zeker als het de eerste keer is, niet zo goed wat er aan de hand is. Het is een goed advies om rustig adem te halen en te ontspannen. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen wanneer je in paniek bent.
Er zijn manieren om de ademhaling weer rustig te krijgen. Zowel de persoon zelf als mensen in de omgeving kunnen hierbij helpen. Om de persoon te kalmeren kan het raadzaam zijn een rustige plek op te zoeken. Het is belangrijk dat je je realiseert dat er niets ernstigs aan de hand is. Want juist de angst maakt een aanval nog erger.

De oplossing: een goede ademhaling

Wanneer je ademhaalt, komt er zuurstof het lichaam in en stoot je koolzuurgas uit. Tijdens het hyperventileren gaat de ademhaling en het bijbehorende proces te snel waardoor er een tekort aan koolzuurgas ontstaat. Als je de ademhaling weer onder controle hebt, is de verhouding weer goed. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je hulpmiddelen gebruiken. Het plastic zakje is daarbij het meest bekende. Je ademt de koolzuur uit in een zakje maar ademt het automatisch vervolgens weer in. Het tekort wordt zo weer sneller aangevuld. Een ander trucje heeft te maken met je houding. Mensen die er al langer last van hebben zie je soms op de grond gaan liggen in de foetus houding. Op deze manier worden ze gedwongen om via de flanken te ademen. Dit heeft een rustgevend effect. Het lichaam kalmeert weer en de hyperventilatie verdwijnt.

Het onderliggende probleem

Als je eenmaal weet hoe je een aanval van hyperventilatie moet aanpakken, ben je er echter nog niet. Hyperventilatie ontstaat door diepere problemen die meestal met stress en emoties te maken hebben. Om echt van je hyperventilatie af te komen, moet je deze problemen onder ogen komen. Vaak heeft het te maken met een streven naar perfectie en de angst om dingen verkeerd te doen. Het aanpakken van dit onderliggende probleem is de enige mogelijkheid om volledig van hyperventilatie af te komen.

Weet jij veel over dit onderwerp of heb je vraag? Laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Blijf op de hoogte

[yks-mailchimp-list id="4be02d3ee9"]

Social

twittericon

Jij en spreeksucces

Goed kunnen communiceren is belangrijk. Het zorgt er zelfs voor dat je meer uit het leven kunt halen. Dat je meer geluk ervaart. Spreeksucces helpt jou het meeste uit jouw communicatie te halen.

Meer

Privacy Policy